Uygulanabilirlik Puanı:
1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (Henüz oy verilmedi. İlk sen vermek İster misin?)
Loading...

Ben Kimim?

  • Simülasyonlar & Oyunlar
Konu: Karakter yaratma ve geliştirme
Aktivite Türü: Yaratıcı yazarlık, rol yapma
Kazanımlar: Sanatsal öğrenme ile doğaçlama, yaratıcı yazarlık ve karakter gelişimi; sosyal ve bireysel öğrenme ile öz farkındalık ve iletişim gelişimi amaçlanır.
Araç ve Gereçler: Her bir katılımcı için en az 2 adet A4 kâğıdı, kurşun veya tükenmez kalem, yaratıcılığı teşvik edecek küçük nesneler (anahtar, bileklik, fotoğraf gibi bir kişiye ait olduğu hissini verecek herhangi bir şey olabilir.)
Mekân: Bireysel olarak çalışmaya olanak veren ve çalışma grubunun rahatça hareket etmesini sağlayacak büyük, aydınlık bir alan olmalıdır.
Kişi Sayısı: Minimum 15 kişi, maksimum 30 kişi
Süre: 2 saat
••••••••••••••••••••••••••
Hazırlık: Etkinlik öncesi her bir katılımcı için odanın içinde yere rastgele olacak şekilde ikiye katlanmış A4 kâğıdı, tükenmez ya da kurşun kalem ve küçük nesneler yerleştirilir.
Açıklama: Katılımcılar gelir gelmez, onlara yerde bulunan kağıtlardan birini seçmelerini ve yanına oturmalarını isteyiniz.
1. Aşama:
Kâğıdın her bir sayfasına aşağıdaki 4 başlığı yazmalarını isteyiniz.
1. Ben kimim?
2. Arkadaşlarım benim hakkımda ne düşünür?
3. Ailem benim hakkımda ne düşünür?
4. Düşmanlarım benim hakkımda ne düşünür?
Aktivitenin bu aşamasında dürüstlüğe teşvik etmek önemlidir. Samimi cevaplar aradığımızı ve aktivitenin bu aşamasının paylaşılmayacağını söyleyiniz. Katılımcılardan kağıtları toplamayınız ve aktivitenin sonunda yanında götürebileceklerini söyleyiniz. Soruları cevaplamaları için yaklaşık 10 dakika veriniz.
2. Aşama:
Katılımcılardan yanlarında bulunan küçük nesneyi almalarını, dikkatlerini bu nesneye yoğunlaştırmalarını, keşfetmelerini ve nesne ile ilgili neyin ilginç olduğunu bulmalarını isteyiniz. Bu aşamada acele etmeyiniz. Düşünmeleri için sessizliği sağlayınız. Katılımcılara bu nesnenin nasıl bir kişiye ait olabileceğini hayal etmelerini isteyiniz. Her biri için 10 saniye kadar zaman vererek aşağıdaki soruları sorunuz.
Karakterin ismi nedir? Kaç yaşında? Evli mi? İlişkisi var mı? Evcil hayvanı var mı? Çocukları var mı? Kardeşi var mı? Ebeveynleri yaşıyor mu? Nasıl bir kişi? Yaşamak için ne yapıyor? Arkadaşları onun hakkında ne düşünür? Ailesi onun hakkında ne düşünür? Düşmanları onun hakkında ne düşünür? Bu nesne onun için neden önemli? Bu nesneyi ona kim verdi? Bu kişi bu nesneyi ona neden verdi? Başkaları neden bu karakter için önemli?.
3. Aşama:
Bu aşamada, katılımcılardan gözleri kapalı bir şekilde yarattıkları karakterin fiziksel olarak nasıl durduğunu, nasıl hareket ettiğini, fit olup olmadığını ya da hareketlerini kısıtlayıcı herhangi bir rahatsızlığının olup olmadığını somutlaştırmalarını isteyiniz. Hazır olduklarında, gözlerini açmalarını ve karakterleri gibi boşlukta hareket etmelerini, hareket ederken diğer karakterlere bakmalarını; fakat birbirleriyle konuşmamalarını söyleyiniz. Başkalarını nasıl karşılıyorlar? Korkutuyorlar mı? yoksa samimi, açık ve sevgi dolular mı?
4. Aşama:
Katılımcılara 2. kâğıdı veriniz ve yerlerine geçmelerini söyleyiniz. Yarattığı karakter olarak birine mektup yazmalarını isteyiniz. Mektubu yazacağı kişi herhangi ikinci bir şahıs, karakterin bir arkadaşı, küçük nesneyi veren kişi olabilir. Bu kişiye mutlaka söylenmesi gereken bir şey olduğunu, uzun süredir söylenmemiş; fakat söylenmesi gereken bir şey olduğunu söyleyiniz. Alternatif olarak, biriyle ilgili bir konu hakkında günlük girişi de olabilir. (15-20 dakika zaman veriniz.)
5. Aşama:
Karakterlerin her biri ile hot-seating yöntemini kullanınız. (Hot-seating yönteminde, karakterlere grup tarafından geçmişi, davranışları gibi sorular sorulur. Grubun geri kalanında soru sorma becerisinin gelişiminde ve karakterin ortaya çıkarılmasında etkili bir yöntemdir.) Yarattıkları karakter olarak, etkileşim kurmalarını söyleyiniz. Eğer süreç esnasında katılımcılar tarafından bir şey önerilmişse, bunu reddedemezler; aksine bununla devam etmelidirler. (Örneğin, karakterlerden biri başka bir karakterle arkadaş olduğunu söylerse, bu doğrudur. Tartışmalı olabilirler, ancak onlar arkadaşlardır.) Daha önceden üzerinde düşünmelerini istediğiniz tüm soruları sorunuz. Kolaylaştırıcı olarak, olduğu karaktere tepki gösterenlerle etkileşim içinde olunuz. Çekingen iseler, onları ikna etmeye çalışınız; agresif tutum içindeyseler bu şekilde olmalarına izin veriniz. Bir diğerini yargılamalarından korkmayınız, gerekli gördüğünüz yerde fikirlerine meydan okuyunuz. Sorular; isim, yaş, ilişki, aile, meslek, en sevdiği sanatçı/grup/film/kitap, kediler ya da köpekler, evcil hayvanlar, çocukları ve isimleri, kardeşleri ve isimleri, ne kadar süredir iş yerlerinde çalıştıklarını içermelidir. Ayrıca birbirleri ile ilişki geliştirmelerini teşvik ediniz. Yani, odada tanıdıkları başka birinin olup olmadığını sorunuz. Eğer tanıdıkları ya da başka biriyle ilişkili olduklarını söylerlerse, bu artık o karakterlerin gerçeği olmuştur.
Alternatif Olarak Yapılabilecekler:
Bu atölye ve var olan enerji, görüntü ve müzik kullanılarak kolayca dikte edilebilir. Örneğin, bir konuya odaklanmak istiyorsanız -çatışma-savaş gibi- duvarlardaki savaş imgeleri enerjiyi etkilemekte yardımcı olacaktır.
Bilgi Alma:
Katılımcıların yazdıkları mektubu paylaşmaları için yeterli zaman veriniz. Bu ayrıca bir performans öğesine sahip olabilir ve okuma esnasında müzik eklenebilir. Bunu takiben, katılımcılardan karakterlerinin dışına çıkmalarını ve süreci tartışmalarını isteyiniz. Bu süreç için de yeterli zaman veriniz. Bu yolla, kendileri ve karakterleri ile ilgili ne keşfettiklerini söylemelerini isteyiniz. Keşfettikleri şey onları şaşırttı mı?
Sonuç:
Katılımcılara, yarattıkları karakterleri ve meseleleri atölye odasında bırakmalarını hatırlatınız. Yüksek enerjili bir grup aktivitesi ile oyunu tamamlayınız.
••••••••••••••••••••••••••

Çevirmen: Burcu TUĞLU

Kaynak: Toolkit TTSC